سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارزشیابی از کتاب هدیه های آسمان پایه ی سوم دبستان

با تحوّلی که در کتب دینی دوره ی ابتدایی بوجود آمده، نحوه ی ارزیابی آن هم دستخوش این تحوّل گردیده است.عنوان هدیه های آسمان، نمایانگر آن است که هر جلسه ی درسی، یکی از هدیه هایی که در نظر گرفته شده، تقدیم فراگیران شود تا با بررسی جزئیّات آن هدیه ، دستورهای بعدی را قلبا ًبرای خود در زندگی به اجرا در آورند.ارزشیابی با سبک گذشته هر گز به تنهایی قادر نیست در قالب چند پرسش شفاهی و یا کتبی اهداف مورد نظر این کتاب را بسنجد و داوری نماید.با این سبک فقط مقدار محفوظات ارزیابی می شود و روند کار معلّم هم خیلی آسان است.ولی همیشه آسان ترین و کوتاه ترین راه، بهترین راه نیست ! چون کوتاه ترین راه گاهی انسان را به قعر درّه سوق می دهد و امّا پیچیده ترین راه هم انسان را به ستیغ کوه می رساند.

آن چه در ارزیابی این کتاب مدنظر است و بیشتر به آن اهمّیّت داده می شود، جنبه های عاطفی و مهارتی فراگیران است که با شیوه ای غیر مستقیم به آن توجّه می شود. بیشتر روحیه ی جستجو گری ، ابراز احساسات ، اظهار عقیده و نظر، بحث و گفت و گوی فعّال، ابتکار، خطرپذیری و انعطاف پذیری ملاک عمل قرارمی گیرد.

این کار با آزمون های مداد - کاغذی حاصل نمی شود و نمره هیچ وقت نمی تواند تعیین کند که تا چه اندازه فراگیر توانسته است با انجام اعمالی نیّت خود را خدایی نشان دهد و به ایمانی توأم با عمل صالح دست یافته باشد.در این جا آن چه مهم است، مشاهده ی رفتار و عملکردهای فراگیران در انجام کار و فعّالیّت ها بوده که تا چه اندازه به این امر پرداخته شده است.

ارزشیابی به عنوان یکی از مهم ترین بخش ها در فرایند یاددهی – یادگیری ، از آن جهت قابل توجّه است که می تواند نمایی از زحماتی باشد که یادگیرنده و یاددهنده برای رسیدن به اهداف آموزشی متحمّل می شوند و نشان دهنده ی میزان پیشرفت فراگیران و نیز میزان توانایی ها وموفبقیبت های فرا دهندگان باشد و فراتر از آن ، ارزشیابی می تواند فرایندی باشد که باز خوردی از ضعف ها به منظور بر طرف ساختن آن در امر شکل گیری مفاهیم و تولید دانش در ذهن ها ایفای نقش کند.

در یک مدل سیستمی طرّاحی آموزشی ، ارزشیابی می تواند امر یادگیری را تسهیل و برای رسیدن به اهداف آموزشی رهنمون باشد. با این دیدگاه موردی به اسم ارزشیابی پایانی و یا شب امتحان در درس هدیه های آسمان اصلاً وجود ندارد. بلکه به طور مستمر از ابتدای تدریس تا پایان آن امر ارزشیابی به چشم می خورد. فراگیر در طول فرایند تدریس مورد مشاهده ی کامل قرار می گیرد و به تمام جنبه های عاطفی یادگیری و مهارت های ذهنی او توجبه می گردد. و به کمک چک لیست نکات مورد انتظار ثبت و در نظر گرفته می شود و عملکردهای فراگیر در حین تدریس و انجام کتاب کار در یک کار تیمی – گروهی به ارزیابی مبادرت می شود.

* ابزارهای ارزشیابی:

?مشاهده و تهیّه ی سیاهه ی رفتار به کمک چک لیست ؛

? تهیّه ی گزارش رفتاری و عملکردی؛

?پوشه ی کارگروهی - فردی دانش آموزان؛

?آزمون های عملکردی.

? گفت وگو با هرفرد و یا گروه در خصوص دانستنی ها،مهارت ها و نگرش ها...

* ملاک و معیار ارزشیابی:

? می تواند به صورت کمی نمره ی 1 تا4 و با ضریب 5 ویا نمره ی بیست برای هر دانش آموز منظور گردد.

? و یا ملاک کیفی - توصیفی مانند:عالی – خیلی خوب – خوب و متوسط باشد.

* نمونه ای ازیک چک لیست:

جمع

سایرموارد

خلّاقیت

انجام کتاب کار

کارگروهی

حداقل 3 مورد از فعالیت ها

مواردارزیابی

نام فراگیران

 

 

 

 

 

 

1- .....

2- .....

3- .....

 


برچسب‌ها: هدیه آسمانی سوم


نوشته شده در یکشنبه 92/11/27ساعت 8:16 عصر توسط ابوالفضل توکلی | نظر